Nye regler for prismarkedsføring

20. maj 2022

Læs om de nye regler fra EU der strammer op på, hvornår du kan tillade dig at kalde et tilbud for ”ET TILBUD”.

 

Den 28. maj 2022 træder der nye regler i kraft for, hvordan du må markedsføre tilbud. Det får betydning for både dine Ja Tak tilbud og Live Salg.

 

Formålet med de nye regler er både at beskytte forbrugerne mod vildledning og sikre en fair konkurrence. 

 

Reglerne som de er i dag 

 

I dag er normalprisperioden på seks uger - altså 42 dage - hvilket vil sige, at en vare skal have været til salg til normalpris i min. 42 dage før, at du må lave Ja Tak tilbud, butikstilbud mv. og reklamere med sparbudskaber på den pågældende vare. Hvis du allerede har lavet tilbud på varen, er det den laveste pris i denne periode, som du skal oplyse som normalpris. 

 

I løbet af de 42 dage må du lave kortvarige kampagner af max. 3 dage uden at dette påvirker normalprisen – altså din mindstepris. Dog skal det gælde for samtlige af kampagnens varer eller varesortiment. Du må ikke lave det på én enkelt vare, uden at det påvirker normalprisen. 

 

De nye regler fra den 28. Maj 

 

Fra den 28. Maj ændres normalprisperioden til 30 dage. Det betyder at hvis du fremover vil lave Ja Tak tilbud eller andre tilbud så skal du sørge for at varen har været til salg til normalpris de seneste 30 dage eller 14 dage for letfordærvelige varer. Letfordærvelige varer er varer som må forventes at blive forringet eller forældet hurtigt, fx friskhakket oksekød, fiskefars, afskårne blomster eller smørrebrød. 

 

De nye regler betyder også, at hvis du vil markedsføre et tilbud, så skal du oplyse om førprisen med det præcise beløb. Førprisen er den laveste pris du har haft varen til salg til, de seneste 30 dage eller 14 dage for letfordærvelige varer. Dette gælder også hvis du vil markedsføre førprisen inden for et varesortiment eller en varekategori. 

 

Et eksempel kunne være at du vil køre et Ja Tak tilbud op til Black Friday: 

Den billigste pris, som du har haft varen til salg til inden for de sidste 30 dage er nu normalprisen. 

Samme vare ønsker du at køre tilbud på i starten af december. Normalprisen er nu den oplyste pris til din Black Friday kampagne. 

 

Bemærk: Varen må højst være på tilbud i halvdelen af normalprisperioden. Husk at nævne tilbudsperioden, hvis den er over 10 dage. For letfordærvelige varer skal du huske at nævne tilbudsperioden, hvis den er over 5 dage.

 

Pas på hvordan du skriver dit Ja Tak opslag 

 

Det kan være fristende at skrive ting som ”Særtilbud”, ”Udsalgspris”, ”Black Friday tilbud” ”Stærk pris”. Det er heller ikke et problem, men det vil blive tolket som værende salgsfremmende udtryk og dermed skal du overholde den nye lovgivning. 

 

Bare rolig det er ikke så kompliceret som det lyder 

 

Det kan lyde lidt komplekst, men det er det slet ikke. 

 

Du skal bare sørge for at: 

  1. Overholde normalprisperiode på 30 dage eller 14 dage for letfordærvelige varer

  2. Angive altid den laveste førpris med præcist beløb

  3. Holde styr på tilbudsperioden (Må maks. være halvdelen af normalprisperioden)

 Hvad har JaTakPortalen gjort for at imødekomme de nye regler? 

 

  •  Vi har ændret standardteksten i toppen, så der ikke står tilbud længere. Tidligere stod der 😍😍‼️‼️ JA TAK TILBUD ‼️‼️😍😍. Nu står der:😍😍‼️‼️ JA TAK ‼️‼️😍😍 

  • Vi har ændret robottens sprogbrug, så ordet ”tilbud” ikke forekommer

  • Vi har ændret FAQ-siden, så ordet “tilbud” ikke forekommer

  

Husk at det er dit ansvar at overholde lovgivningen og JaTakPortalen.dk kan ikke holdes ansvarlig for de tilbud som du opretter på din Facebookside.  

 

Hvad siger Forbrugerombudsmanden? 

 

Se Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring her. 

 

Du kan også læse mere om den nye lovgivning på EU’s hjemmeside her.

Vi tager alt det tekniske, så tager du forretningen

 

Det er let at komme i gang

 

0,-

 

Tilmeld dig nu og prøv gratis i 15 dage
... ingen bindinger og kræver ikke registrering af kreditkort.

 

Start nu