Forbered dit Live Salg på Facebook – Få dine fif her 📹

16. august 2022

Har du prøvet at holde et Live Salg på Facebook? Hvis ikke så er det endelig bare at komme i gang!

 

👉Fortæl dine følgere at du går Live📣

👉Forbered dit indhold 🖊

👉Sørg for en god internetforbindelse

👉Saml et godt team👏

👉Hav styr på eventuelt udstyr📹

👉Lav en testudsendelse📹

👉Brug en Ja Tak robot🤖

👉Er du klar til at opsætte dit Live? Sådan gør du 

👉Har du brug for hjælp til at gå live?

 

 

Det er altid en god idé at forberede sig, inden man går Live. God forberedelse er en vigtig faktor for dine resultater – og det er også tilfældet ved Live Salg.

 

Klar med notesblokken? Så læs med her og få brugbare fif til hvordan du forbereder dit Live Salg på Facebook.

 

 

Fortæl dine følgere at du går Live📣

 

Forud for dit Live er det en god idé at informere dine følgere om, at du planlægger at holde Live Salg på Facebook på den givne dag og hvilket tidspunkt.

 

Det kan du gøre ved fx at oprette en Livevideobegivenhed samt at oprette opslag om dit Live på dine sociale medier og linke til Livevideobegivenheden med dit Live Salg. Du kan også sende nyhedsbreve ud til følgere via mails også med link til Livevideobegivenheden. På den måde ved dine følgere, hvornår de skal have dankortet klar til dit Live Salg.

 

👉Det er vigtigt, at du laver en god og sigende beskrivelse til dit Live Salg på Facebook👈

 

Beskrivelsen er en tekst, du tilføjer, når du opsætter dit Live på Facebook. Du kan se hvordan du opsætter dit Live i denne Guide 👉 Sådan går du Live på Facebook

 

Sætter du dit Live Salg op som en Livevideobegivenhed på Facebook, vil din beskrivelse være synlig for folk på Facebook, før Live Salget starter. Brug derfor beskrivelsen til at fortælle, at det er et Live Salg, der er værd for dem at se, at de skal tilmelde sig Livevideobegivenheden, og at de skal se med når du går Live.

 

Giver du seerne en idé om hvorfor, de skal se dit Live Salg, vil du få flere relevante seere.

 

Beskrivelsen vil også være synlig undervejs i dit Live. Da det ikke er givet, at seerne har set med fra starten i dit Live Salg, er beskrivelsen også en god introduktion til nye seere, der kommer til undervejs.

 

I din beskrivelse kan du tilføje en dagsorden, vigtige uddrag fra dit indhold eller lidt om hvorfor man bør se med, hvad man kan købe, og hvordan man køber. På den måde kan seerne hurtigt danne sig et overblik over, hvad dit Live Salg handler om, hvorfor man bør se med, og hvordan man køber dine produkter.

 

 

Forbered dit indhold 🖊

 

Det kan være angstprovokerende for de fleste at interagere med et publikum Live, da der ikke er mulighed for at tage det om eller redigere i det.

 

Det kan derfor være behjælpeligt, hvis du skriver nogle stikord ned, som du kan støtte dig til undervejs. Herved kan du både minimere risikoen for at gå i stå men også huske at få sagt dine vigtigste budskaber i dit Live. Samtidig er det en fordel, at det ikke virker for indøvet, da seerne foretrækker, at du fremstår autentisk og troværdig.

 

At seerne kan fornemme din personlighed i dit Live, vil i højere grad styrke deres relationen til din virksomhed.

 

👍 Forbered indhold der opfordrer seerne til at like, dele, tagge eller kommentere, så du skaber godt engagement i Livevideoen. Både kommentarer, reaktioner, delinger og tags vil Facebooks algoritme belønne ved at øge rækkevidden, og vise din Livevideo frem til flere. Så vil dit Live Salg nå ud til flere potentielle kunder 👍

 

Du kan i dit indhold bl.a. forberede nogle spørgsmål, som seerne undervejs kan svare på i kommentarfeltet.

 

Bonustip: Du kan bruge dine spørgsmål og seeres engagement som en meningsmåling. På den måde får du synspunkter fra dine mest engagerede kunder, som du kan bruge til at forbedre din forretning ud fra – og blive en endnu større succes hos dine kunder 🤩

 

Sørg for at have indhold nok til over 10 min. Når du starter din Livevideo, og efterhånden som du får likes, kommentarer m.m., vil Facebook vise din Livevideo frem i flere personers Facebookfeed, og du kan få flere seere. Derfor skal du helst være Live minimum 10 min., så Facebook kan nå at vise din Livevideo frem og skaffe dig flere seere.

 

Du kan forblive Live i op til 90 min. Så forbered en passende mængde indhold til dit Live Salg, som ikke overskrider 90 min.

 

 

Sørg for en god internetforbindelse

 

👉En god internethastighed er alfa og omega 👈

 

         

 

Vi anbefaler en internethastighed på min. 20 mbps. (megabit pr. sek.) både i upload (hvor hurtigt du kan sende data ud) og download (hvor hurtigt du kan modtage data).

 

Du kan tjekke din internethastighed på 👉 www.speedtest.net

 

Når du tjekker din hastighed, skal du huske at gøre det fra den enhed og den internetforbindelse, du går Live med ved dit Live Salg. Bruger du fx din telefon til at gå Live fra, når du holder Live Salg, skal du teste hastigheden fra den telefon. Vær også opmærksom på at du under tjekket af internethastigheden er koblet på den internetforbindelse, som du vil anvende, når du går Live.  

 

Viser din test af internethastigheden mindre end 20 mbps. i upload, download eller begge, skal du kontakte vedkommende, der står for internetforbindelse i din virksomhed eller din internetudbyder.

 

 

Saml et godt team👏

 

         

 

Et simpelt Live Salg kræver som udgangspunkt kun 2 personer. Én til at stå foran kameraet og fremvise varerne og én til at overvåge kommentarsporet og evt. svare på seerne kommentarer.

 

Der er samtidig masser af muligheder for at udvide dit setup. Dan dig derfor et overblik over hvor mange personer dit ønskede Live Salg kræver. Skal I være flere personer foran kameraet? Hvor mange kameravinkler ønsker du? Skal der være flere kameraer, som filmer fra forskellige vinkler? Skal du bruge personer til at holde de kameraer?

 

Du skal også bruge hjælp til at svare dine seeres kommentarer. Engagement af seerne er vigtigt. Du skal derfor svare på dine seeres kommentarer eller spørgsmål i kommentarsporet. Både personen, der står foran kameraet, og personen der holder kameraet, har svært ved at se kommentarsporet. Derfor er det en rigtig god idé at have en person til at sidde ved kommentarsporet. Personen i kommentarsporet kan påpege kommentarer eller spørgsmål, som du bør svare på undervejs i din Livevideo. Personen kan også svare i kommentarsporet.

 

Så kan du bedre fokusere på at være Live.

 

 

Hav styr på eventuelt udstyr📹

 

Bruger du eksternt udstyr, er det vigtigt, at det spiller, inden du går Live.

 

Når du går Live på Facebook har du mulighed for at bruge eksternt udstyr som kamera og mikrofon. Bruger du eksternt udstyr, bør du teste det før dit Live Salg. Har du ikke eksternt udstyr, men overvejer at anskaffe dig det, kan du se hvilket udstyr vi anbefaler her.

 

 

Lav en testudsendelse📹

 

Du kan teste opsætningen af dit Live, og se om alt ser ud, som det skal, og om eventuelt udstyr fungerer.

 

Det er en god idé at teste om dit kamera virker, om billedet er af ordentlig kvalitet for dine seere, og om lyset er godt. Din test kan vise, om det er nødvendigt at sætte flere lamper op eller måske skifte lokation.

 

Test også at der kommer lyd igennem, og at seerne kan høre dig klart og tydeligt.

 

Vi har lavet en guide til dig, der ønsker at teste dit Lives opsætning, før det går løs. Find guiden her 👉 Sådan tester du, før du går live

 

 

Brug en Ja Tak robot🤖

 

Gør det nemt for dig selv, når du holder Live Salg – Brug en Ja Tak robot 🤖

 

Med JaTakPortalens Ja Tak robot får dine kunder automatisk svar, når de bestiller undervejs i dit Live Salg. Så kan du slippe bekymringer om at tage imod og holde styr på bestillinger selv. Når dit Live Salg er færdigt, ligger der en bestillingsliste klar. Den kan du tage dig af i ro og mag og med overblikket i behold, når dit Live Salg er slut.

 

Work smarter not harder! 😉

 

 

Du har mulighed for at prøve JaTakPortalens Ja Tak robot gratis i 15 dage og se om det er noget for dig.

 

Bonustip: Du kan også teste JaTakPortalens Ja Tak robot, når du tester dit Live. Vi hjælper dig igennem opsætning af en test af Live med Ja Tak robot tilknyttet i denne guide.

 

 

Er du klar til at opsætte dit Live? Sådan gør du👇

 

Hvis du er ved at være klar til at opsætte dit Live Salg, kan du følge vores guide til hvordan du opsætter et Live.

 

Du finder guiden til opsætning af Live på Facebook her 👉 Sådan går du Live på Facebook

 

 

 

Har du brug for hjælp til at gå live?

 

Frygt ej! Vi har masser af råd og vejledning. Du kan blandt andet læse JaTakPortalens andre artikler om:

 

👉 Hvordan du går Live på Facebook

👉 Hvordan du tester Live på Facebook

👉 Hvordan du vælger det rette udstyr

👉 Hvordan du evaluerer på dit Facebook Live

Vi tager alt det tekniske, så tager du forretningen

 

Det er let at komme i gang

 

0,-

 

Tilmeld dig nu og prøv gratis i 15 dage
... ingen bindinger og kræver ikke registrering af kreditkort.

 

Start nu